Open dag in vakantiepark Efteling Loonsche Land

Al een poosje geleden, op 28 mei 2017 was er speciaal voor Efteling abonnementhouders een open dag georganiseerd in vakantiepark Efteling Loonsche Land. Hier was ik uiteraard bij aanwezig.

De open dag

Zelf had ik het geluk dat ik tijdens hemelvaart kampeerde op camping de Klokkenweide vlakbij Loon op Zand. Dit betekende dat we het eerste tijdvak konden kiezen aangezien we niet lang hoefden te reizen. We hadden de fietsen meegenomen vanuit Groningen en we zijn door de Loonsche en Drunsche Duinen naar het vakantiepark gefietst.

Toen we aankwamen in het vakantiepark konden we onze fietsen in een tijdelijke fietsenstalling zetten. Hierna liepen we naar het Loonsche Land hotel en kregen we een informatieboekje/plattegrond van het park. Hierop stonden de huisjes aangegeven waar je binnen kon kijken en waar de medewerkers stonden die je kon vragen voor meer informatie.

Loonsche Land hotel

Nadat we het plattegrond boekje gekregen hadden zijn we het Loonsche Land hotel ingelopen. Hier kon je restaurant de Proeftuyn bezoeken. Toen wij er waren was het nog vrij rustig en hebben we het restaurant rustig kunnen bekijken. Later ging de bar ook nog open, dit was niet gepland maar op veler aanvraag werd dit toch gedaan. Helaas hadden ze nog geen Loonsche Land koffie op voorraad waar ik anders zeer nieuwsgierig naar was. Het restaurant zelf ziet er wel aardig uit maar mist naar mijn idee net die Efteling touch. Mijn eerste indruk was dat ik een random La Place restaurant binnen liep. Daarnaast ziet de grote eetzaal er net uit als een willekeurige schoolkantine. Wat dan wel weer leuk is zijn de gekleurde stoelen en de vele planten die er staan. Dit zorgt voor sommige rustigere plekken die gescheiden zijn van de grote zit zaal. Verder is er nog een speciale kinderhoek met leuke vermaakspullen en kan je goed in de keuken kijken.

Lees ook: Biologisch eten in restaurant de Proeftuyn

Naast het restaurant hebben we niet veel meer van het hotel kunnen zien. Ongetwijfeld zal ik in de toekomst nog logeren in een van de kamers van het hotel en als het zover is zal ik er een bericht over schrijven.

Het vakantiepark

Toen we uitgekeken waren in het hotel zijn we verder het vakantiepark ingelopen. Vanaf het hotel zijn we naar het Stookhuys gelopen. Dit gebouwtje ligt naast het hotel en vanaf hier worden het hotel en de huisjes op een milieuvriendelijke manier verwarmd. Jammer is dat naast dit huys een beigebruin betonnen muur loopt die er niet heel mooi uit ziet. Hopelijk zal deze wat minder opvallen als de natuur de kans heeft gehad te groeien.

Lees ook: Het keienspoor lopen door natuurgebied het Loonsche Land

Vanaf het Stookhuys zijn we richting de vakantiewoningen ‘Duinhut’ en themakamers ‘Duinzicht’ gelopen. Op dit stuk van het park was het vrij rustig toen wij er waren. Dit kwam waarschijnlijk omdat de meeste mensen de hoofdroute namen en wij een klein tussendoor weggetje. Tijdens de open dag waren er drie accommodaties voor ons geopend waar we naar binnen mochten. Hier behoorde vakantiewoning Duinhut nummer 902 ook toe. Bij de ingang van deze vakantiewoning stond een medewerker gratis appels uit te delen vanwege het warme weer. De vakantiewoning zelf ziet er vanbinnen modern en fris uit. De muren zijn donkergrijs en het plafond is erg open waardoor je wel wat bekabeling ziet zitten. Dit neemt niet weg dat het hierdoor allemaal wat ruimer oogt. In de vakantiewoningen zijn geen deuren maar in plaats daarvan gordijntjes. Verder hangt er aan de muur nog een tekening van Klaas Vaak in een natuurlijke omgeving met sommige Eftelingse elementen op de achtergrond. Zelf denk ik dat ze het idee willen brengen dat het slaapzand van Klaas Vaak uit het Loonsche Land komt. Op de tafel lagen nog de Reisbescheiden van het Loonsche Land, een kaartje waarmee je de deur opent, pizzabezorgingsformulier en een setje waarin de schoonmaakspullen zaten.

Schaapskooi en de Boomhutten

Toen we uitgekeken waren in de duinen zijn we verder gelopen het park in. Zodoende kwamen we uiteindelijk aan bij een uitkijktoren die aan het meer ligt. Vanaf hier heb je een leuk uitzicht over het vakantiepark en met nadruk op het hotel. Toen we uit de uitkijktoren kwamen hadden we dorst gekregen en hebben we wat gedronken in het restaurant. Toen we het drinken ophadden zijn we weer verder het park ingegaan richting de heidehutten. Hier waren geen hutten opengesteld maar ik gok dat ze er net zo uit zien als de duinhutten. Rondom de heidehutten heeft de Efteling wel een heel heideveld aangelegd waar je ook gewoon door heen kan lopen, leuk!

Aangezien de heidehutten in een uithoek van het park liggen liepen we weer terug en kwamen we langs de schaapskooi. Dit is de groepsacommodatie van het park die geschikt is voor 12 personen. Dit was de tweede accommodatie waar we binnen mochten kijken en deze toont ook weer veel vergelijkingen met de Duinhut. Natuurlijk is het allemaal wat groter aangezien er meer mensen in kunnen en is het verdeeld over twee verdiepingen in plaats van een.

Naast de schaapskooi staat het dierenverblijf. Dit is een combinatie van een klein dierenverblijf en een speeltuin. Samen met de grote speeltuin die over het water ligt is dit een plek waar kinderen zich goed kunnen vermaken! Nadat we dit gezien hadden zijn we richting de boomzicht themakamers gegaan. Dit zijn themakamers die op palen staan tussen de bomen. Hierdoor is het idee ontstaan dat je in een boomhut zit. Hier was ook het beginpunt van het keienspoor en deze hebben we dan ook gelopen. Nadat we terug waren gekomen van de wandeling was de open dag albijna ten einde. Gelukkig konden we nog net een lege boshut bekijken. Dit was de laatste accommodatie die je kon bezoeken en toen we deze gezien hadden zijn we het park uitgelopen. Zelf heb ik erg genoten van deze open dag en ben ik van plan nog is te gaan logeren in dit vakantiepark.