Opening van de vernieuwde Python

Op 31 maart 2018 was het dan zover. Na 12 weken slopen en bouwen ging de vernieuwde Python weer open in de Efteling. Op deze dag heb ik vroeg de wekker gezet om bij deze memorabele dag te zijn.

Lange rij voor een Python moer

Mijn wekker ging al af om 05:30 zodat ik rond 10:00 bij bushalte Efteling kon zijn. Ik had afgesproken samen met vier andere Efteling liefhebbers. Per toeval zat ik al met drie andere in de bus vanuit ’s-Hertogenbosch en we zijn samen naar de Efteling gegaan.

Toen ik aankwam in de Efteling las ik al dat er een lange rij stond voor de exclusieve Python moeren. Mijn oorspronkelijke plan was om een moer te halen, daarvoor had ik namelijk zo vroeg mijn wekker gezet. Maar toen ik zag dat de rij begon bij Baron 1898 heb ik besloten het geen eens te proberen en ben ik dus niet wezen aansluiten in de rij. In plaats daarvan heb ik via de Efteling app een Boarding Pass ticket geboekt om 12:00 bij de Python (eerder was al niet meer beschikbaar). Naast de Python moeren werden er ook nog hoodies en pins verkocht. Ik heb zelf de pins wel gehaald maar dan bij de Loetiek.

Persoonlijk vond ik dat de Efteling de verkoop van de moeren niet goed had geregeld. De rij liep dwars door de Game Gallery heen en daardoor kwam het erg onoverzichtelijk over. Het was beter geweest als de Efteling bijvoorbeeld van tevoren een online inschrijflijst had gemaakt op de website. Had veel geduw, getrek en teleurstellingen kunnen voorkomen. Tip voor de volgende keer wellicht?

Update: na de opening van de Python had de Efteling 66 grote Python moeren beschikbaar gesteld voor Efteling abonnementhouders. Door middel van een loting kon je voor €66,00 de grote Python moer kopen. Ik ben uitgeloot en heb dus nu ook een grote Python in mijn verzameling zitten!

Sssshare mijn Python ervaringen

Nadat ik eerst nog wat attracties in het park had gedaan scande ik om 12:10 de Boarding Pass ticket bij de ingang van de Python. Opmerkelijk is dat je de Boarding Pass tickets scant en dan op een klein leeg en nutteloos pleintje uit komt. Ik snap het nut van dit pleintje nog niet helemaal en vond de oude zigzag wachtrij die hier stond veel leuker en beter in de omgeving passen.

Toen ik in de wachtrij stond heeft de Python twee keer een kleine storing van vijf minuten gehad. Hierdoor heb ik uiteindelijk een half uur in de wachtrij moeten staan voordat je een plekje kreeg aangewezen door de grouper in het station. Ik was samen met iemand die snel misselijk word in achtbanen. Daarom had ze de voorkeur om vooraan te zitten zodat je de achtbaanrails goed kan zien en je beter kan focussen. Zo af en toe vindt een grouper dit goed en laat hij je wachten totdat er een plekje vooraan leeg is. Helaas was dat nu niet het geval en kregen we een plekje aangewezen achter in het karretje.

Het uiterlijk van de achtbaan is vrijwel niet verandert. Als enige de bocht na de twee loopings is breder gemaakt zodat je soepeler de kurkentrekkers in gaat. Over het algemeen ben ik zeer positief over de baan zoals het er nu staat. Het is zeker een soepelere baan geworden dan dat het was. Ik had al iemand anders gehoord die vond dat de baan net zo soepel was als een B&M achtbaan. De vervelende tikjes en de knik die in de kurkentrekker zat in de oude baan zijn eruit gehaald. Wel voelt het raar als je van de eerste kurkentrekker naar de tweede kurkentrekker gaat. Hier schud je even van links naar rechts in je stoeltje. Dit ben je niet gewend en voelt daarom wat onwennig. Verder ben ik zeer te spreken over de baan en denk ik dat de Efteling een goede keuze heeft gemaakt om een groot gedeelte van de baan te vernieuwen. De nieuwe track vind ik er wat robuuster uit zien en eigenlijk vind ik dat veel mooier. Het is wel raar om de overgang van de oude naar de nieuwe track te zien. Het viel me ook op dat je niks voelt van de overgang van de oude naar de nieuwe track. Dat had ik wel verwacht. Na het eerste ritje hebben we nog een tweede ritje kunnen maken door gebruik te maken van de mindervalide ingang want de Boarding Pass was op.

Naast de nieuwe baan ben ik blij dat ze geen thema hebben toegevoegd aan de Python. Het thema van de Python blijft voor mij toch wel de nostalgie en dat moeten ze zo blijven houden. Ik weet dat de meningen hier over verdeeld zijn maar ik denk dat de Efteling er een goede keuze in heeft gemaakt.

Omgeving van de Python

Om heel eerlijk te zijn ben ik niet echt te spreken over de vernieuwde omgeving van de Python. Voordat de oude baan werd gesloopt heb ik foto’s gemaakt van de baan en de omgeving. Hierop is te zien hoe mooi de baan in de omgeving paste en hoe groen het allemaal was. Natuurlijk is voor de sloop van de Python wel veel groen geweken maar ik vind dat ze er weinig voor hebben terug geplaats. Normaal ben ik niet zo een persoon die veel klaagt over het groen en ben ik ook tevreden over de hoeveelheid die ze terug plaatsen. Helaas heb ik er nu wel mijn twijfels bij.
Er staan op dit moment bijvoorbeeld geen grote bomen meer en op sommige punten in de wachtrij heb ik als enige zand kunnen ontdekken en geen net aangeplante planten. Hopelijk komt hier nog verandering in of leert de tijd of het groen toch wel aan gaat groeien. Daarnaast viel het me op dat er wel behoorlijk veel houten hekken overal staan. Als je vanuit Joris en de Draak naar de Python loopt valt dit direct op. Ik weet niet of dit expres is gedaan of juist met een reden maar ik moet er heel erg aan wennen en weet niet of ik het er mooier op geworden vind. Daarnaast vind ik het wel erg veel bestrating als je het vergelijk met hoe het eerder was.

Bovenal ben ik wel zeer tevreden met de prestatie die de Efteling heeft neergezet. 12 weken is een korte tijd voor de sloop en heropbouw van een achtbaan. Ze mogen trots zijn op het eindresultaat en hopelijk komen er nog wat kleine aanpassingen zoals het fotohuisje (is bevestigd dat deze later wordt geplaats) en eventueel nog wachtrijmuziek (still hoping).

Het was een leuke dag waar veel oude en nieuwe Efteling liefhebbers bij aanwezig waren. Mooi om te zien dat de verbouwing van deze iconische achtbaan toch veel mensen op de been brengt.

Een gedachte over “Opening van de vernieuwde Python

Geef een reactie