Pagode, het zorgenkindje van de Efteling

Sinds september 2015 is de Pagode in een langdurige storing. Dit is niet de eerste keer, hij heeft namelijk ook al eens een langdurige storing gehad in 2003, 2009 en 2014. De Pagode is nog maar 28 jaar en zoveel storingen… Moeten we ons zorgen maken om de Pagode?

De attractie

De Pagode is het attractietype Flying Island gebouwd door Intamin AG uit Zwitserland. Het is een vrij unieke attractietype die je in de Benelux voor de rest niet tegenkomt. De Pagode is ontworpen door Ton van de Ven. Deze heeft zijn inspiratie gehaald uit de Thaise cultuur. De Pagode is al van verre te zien en is daardoor een zeer iconische attractie voor het park. De tempel weegt 225.000 kilo. Het contragewicht dat de tempel in evenwicht moet houden zit 10 meter diep in de grond en weegt 340.000 kilo. Dit brengt het totale gewicht van de Pagode op maar liefst 650.000 kilo! De Pagode stijgt 1 meter per seconde, één rit duurt 6 à 7 minuten en verbruikt ongeveer 220 kilowatt. De diameter van de tempel is 17 meter en er kunnen 600 mensen per uur in de attractie.

Geschiedenis

De attractie stond niet ingepland voor het meerjarenplan van de Efteling uit de jaren 80 waar wel de Python, Piraña en Fata Morgana tussen stonden. De beslissing om het te bouwen werd snel genomen door een studiereis die de directie bracht aan Engeland. Ze bezochten toen een park waar de attractiesoort Flying Island stond. Al snel werd besloten ook zo een attractie te bouwen in de Efteling. De Efteling ging in gesprek met de bouwer: Intamin AG uit Zwitserland en even later werd besloten om deze attractiesoort ook te bouwen in de Efteling. Creatief directeur Ton van de Ven werd gevraagd om de attractie vorm te geven. Ton van de Ven had zijn inspiratie gehaald uit de Thaise cultuur. Over de locatie waren de meningen erg verdeeld. Stichtingsvoorzitter Rieter wilde de Pagode graag op de plek waar nu het Huis van de Vijf Zintuigen gebouwd is. Directeur Ruud de Clercq had liever de locatie in gedachten waar nu de Vliegende Hollander staat. Maar uiteindelijk werd het de huidige locatie omdat dat de voorkeur had van Ton van de Ven en een aantal collega’s. Uiteindelijk heeft architect Jan Verhoeven de andere kunnen overtuigen van de huidige locatie.

Voor de bouw van de Pagode moest een speciale vergunning verleend worden. De Efteling mag namelijk niet bouwen boven de 30 meter en de Pagode is 45 meter hoog. Op Hemelvaartsdag 1987 werd de Pagoda geopend voor het publiek. In het begin heette de Pagode nog de Pagoda. Één jaar na de opening werd de naam veranderd naar Pagode omdat er wat onenigheid was ontstaan over wat Pagoda betekende. In eerste instantie dacht men dat Pagoda graf betekende, daarom werd de naam verandert naar Pagode. Later kwam men er weer achter dat Pagoda een Engelstalig woord was dat een torenvormig bouwsel met meerdere overhangende daken inhield. De Efteling heeft ervoor gekozen de naam Pagode te behouden.

Problemen

In de Winter Efteling 2002-2003 werd ontdekt dat de Pagode haarscheurtjes had. De Pagode bleef nog in werking gesteld tijdens seizoen 2003 maar toen bleek de attractie nog erg veel te wiebelen en stil te staan met passagiers erin. De Pagode was toen nog maar 16 jaartjes oud! Er bleek het een en ander mis te zijn met de balansmechanismen. Later in seizoen 2003 werden de problemen opgelost en kon de Pagode zowel links als rechts draaien. Dit wisselt af per ronde. Eerst kon hij als enige links draaien.

Helaas ging het daarna niet veel beter met de Pagode. Nog geen 10 jaar later, in 2009 om precies te zijn kampte de Pagode weer met veel storingen. In september 2009 kwam er een definitief einde aan alle problemen, dit omdat de Efteling de Pagode tot en met juli 2010 aan de grond hield om de problemen op te kunnen lossen. In deze periode werden er nieuwe zwaardere motoren ingezet om de veiligheid van bezoekers te kunnen garanderen. Hierdoor is de capaciteit van de attracties drastisch omlaaggegaan naar 60 personen per uur.

Augustus 2013 kwam er een volgend probleem voor de Pagode aan. Er was namelijk een lekkage aan een cilinder van de attractie. Hierdoor was de attractie bijna 2 maanden buiten bedrijf. Het oplossen van dit probleem duurde lang omdat het kapotte onderdeel speciaal voor de Efteling gemaakt moest worden. Dit was het eerste probleem met de Pagode sinds ik in de Efteling liefhebbers wereld ben gekomen. Zelf was ik natuurlijk al lang en breed op de hoogte van de problemen die de Pagode toen had. Één jaar albijna gesloten… Hoopte toen al dat zoiets nu niet zou gebeuren, gelukkig is dat nu niet gebeurd.

Nog geen twee jaar later kwam de Pagode echter alweer in de problemen. De attractie had veel technische storingen en de Efteling heeft besloten om de attractie in 2015 te sluiten en dat jaar ook niet meer te openen. Naar verluid zoekt de Efteling naar een permanente oplossing voor de problemen met de attractie. Bij de vorige storingen heeft de Efteling telkens tijdelijke oplossingen gevonden, nu is in samenwerking met de bouwer Intamin AG gezocht naar een vaste oplossing. Het is nog onbekend wanneer de Pagode opent in 2016. Zelf vind ik het toch wel zorgelijk dat de Pagode nu alweer gesloten is. Het blijft toch een attractie waar de Efteling uiteindelijk wel wat mee moet. Gelukkig zoeken ze nu ook naar een permanente oplossing en hopelijk werkt hij dan ook voor een lange poos.

Moeten we ons zorgen maken?

De Pagode is een redelijk jonge attractie en heeft al veel storingen gehad. Bij de storing uit 2013 kreeg ik al wel twijfels of dit wel goed zou komen of dat de geschiedenis zich opnieuw ging afspelen. Maar toen hij in 2015 opnieuw opkwam kreeg ik toch erg de neiging om mezelf af te vragen of alles wel oké is met de Pagode. 26 jaar… veel storingen. Lijkt me niet al te best voor dit iconische apparaat van de Efteling. Nu ben ik er pas tijdens het schrijven van dit bericht achter gekomen dat de Efteling nu opzoek is naar een vaste oplossing voor deze kleine probleemattractie. Nu stelt dit mij gerust en hoop ik toch echt dat daarna voor een poosje de Pagode niet weer lange storingen heeft.

Wat wel ironisch is dat er ondertussen redelijk wat speculaties waren. Sommige liefhebbers opperden al om de Pagode te slopen en precies dezelfde attractie terug te zetten. Opzich zou dit een prima plan zijn, maar de Flying Island wordt niet meer gebouwd op deze hoogte. Ze worden als enige op twee grotere formaten gebouwd. Nu spreken die grotere formaten mij niet aan. Op de hoogte die de Pagode nu heeft kan je nog goed de natuur zien en wat gebouwen (ook al heb je dit soms liever niet vanwege het dak van het Carrouselpaleis bijvoorbeeld) en dit kan je niet meer met de andere hoogtes, dan zie je als enige natuur of grote open vlaktes. Het is maar goed dat de Efteling niet voor die optie heeft gekozen.

Maar wat ik me dan wel weer afvraag. De Pagode is een redelijk jonge attractie met veel storingen. Op Wikipedia heb ik een lijst gevonden van gebouwde Flying Island attracties. Hier staan er toch redelijk wat in die al gesloten zijn of net als de Pagode in storing zijn. Is het dan normaal bij deze attractietype dat hij veel storingen heeft? Een klein mislukkelingetje tussen de catalogus van Intamin?

Jelmer

Deze diashow vereist JavaScript.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.