Warme publieksopening van Baron 1898

Op 1 juli 2015 was het dan zover. Na een lange poos wachten opende Baron 1898 voor het publiek haar poorten. Natuurlijk was ik ook hierbij aanwezig. Het was mijn eerste opening van een Efteling attractie.

De voorbereiding

Ik was deze dag samen met drie andere Efteling abonnementhouders die ook uit het noorden van Nederland komen. Omdat ik op tijd in de Efteling wilde zijn had ik ze bij mij thuis uitgenodigd. Zodoende had ik alvast veel voorpret en heb ik van tevoren nog de making off: Baron 1898 gekeken.

Op 1 juli ben ik vroeg vertrokken vanuit Assen om rond openingstijd in de Efteling te kunnen zijn. Toen het park open was ben ik direct naar Baron 1898 gelopen. De wachtrij van de dive coaster begon bij ’t Melkhuysje (later op de dag begon de wachtrij bij de Piraña, dus ik had geluk). Het was een ontzettend warme dag en daardoor had de attractie zo af en toe nog last van wat opstartproblemen. Voordat ik in de rij ging staan had ik mijn tas nog in het Kompels Lockers Depot gestopt voor €1,00. Dit is een muur waar allemaal kluisjes zijn waar je je tas kan neerzetten.

Wachtrij

De wachtrij is vormgegeven als een productiebos. Er zijn drie verschillende wachtrijen. Je hebt er een Single-rider wachtrij waar ik niet in ben gaan staan. Daarnaast is er nog een normale wachtrij die halverwege wordt opgesplitst in een wachtrij voor de eerste rij in het karretje en de overige twee rijen. Tijdens mijn allereerste ritje was het de bedoeling om in de eerste rij te gaan zitten. Helaas werd de warmte voor iemand van mijn gezelschap te veel en viel ze twee keer flauw in de wachtrij. Hierdoor was ik genoodzaakt om samen met haar de wachtrij te verlaten en voor het ophaalgebouw in de schaduw te wachten. De rest van mijn gezelschap had wel de hele wachtrij uitgelopen en bij een medewerker een kaartje gehaald voor de eerste rij.

Een paar dagen na de opening heeft de Efteling een aantal wijzigingen doorgevoerd in de wachtrij. Zo werd er een water sprankelingssysteem toegevoegd die voor wat verkoeling zorgt tijdens het wachten. In december 2015 werden er gethematiseerde schuilhutten geplaats in de wachtrij. Een welkome verbetering!

Voorshows en het ophaalgebouw

Toen ik eindelijk het ophaalgebouw binnen mocht kreeg ik de eerste voorshow te zien, het Kleedlokaal. In de eerste voorshow spreekt Baron Hooghmoed je moed in om de mijn in te gaan. Baron Hooghmoed staat er niet zelf maar doormiddel van een grammofoonplaat met een lp erin hoor je de boodschap. In de ruimte staat verder nog een bankje met een fles melk en een krant erop. Aan het plafond hangen verschillende mijnwerkerskleding. Terwijl Baron Hooghmoed aan het praten is komen de Witte Wieven langs en waarschuwen je om niet verder te gaan. Aan de muren hangen twee schermen waarop de Engelse vertaling van het verhaal en foto’s te zien zijn.

Na het kleedlokaal openen de deuren naar de tweede voorshow, het Loonlokaal. In de gang naar de tweede voorshow zit aan de rechterkant het kantoortje van Baron Hooghmoed. In de tweede voorshow staat een animatronic van de baron en worden we al op onze plekken gezet door een Efteling medewerker. Ik vind deze voorshow minder geslaagd dan de eerste omdat je een deel van het verhaal niet mee krijgt omdat je ook wordt ingedeeld op de plek waar je mag zitten. Als je het verhaal hebt aangehoord gaan er lampen knipperen en gaan de deuren openen en mag je in het achtbaantreintje plaatsnemen.

Het station is gethematiseerd als een ophaalgebouw waar de mijnwerkers de grond ingingen. Er hangen wat kabels die in contact staan met het grote wiel boven op de schachttoren. Als dat wiel namelijk stilvalt (de Witte Wieven hebben je rit gesaboteerd) dan staan ook alle wielen in het Ophaalgebouw stil.

Rollercoaster experience

Als het achtbaankarretje het station uit rijdt kom ik in de derde voorshow terecht, de Machinekamer. Hierin zie je hoe de Witte Wieven de rit saboteren. Als ze dit gedaan hebben ga je naar boven met een snelle lift. Boven heb je een prima uitzicht en het stop-before-you-drop moment blijft geweldig bij een Dive Coaster. De rit zelf is botersoepel zoals ik ook van de fabrikant B&M verwacht had. Wel wat aan de korte kant. Het moment dat je het station weer binnen rijdt en heb je gewoon tranen in je ogen vanwege de snelheid, dan weet je pas dat het een goede achtbaan was. De twee inversies zijn leuk gemaakt en ik vind vooral het airtime heuveltje na de helix erg leuk.

Na het eerste rondje Baron 1898 besloot ik later op de dag nog een keer te gaan. Nu kon ik wel de gehele wachtrij uitlopen en kwam ik terecht op de derde rij. Als het aan mij ligt zit ik toch veel liever op de eerste rij in deze achtbaan. Bij een Dive Coaster moet je het toch meer hebben van het uitzicht bij de stop-before-you-drop en dat ervaar je het beste als je op de eerste rij zit. De tweede rij is al helemaal niet favoriet. Bij de eerste rij heb je namelijk een fantastisch uitzicht, bij de derde rij heb je meer airtime en bij de tweede rij heb je eigenlijk geen van beide.

Nadat ik een aantal rondjes gemaakt heb durf ik met zekerheid te zeggen dat de Efteling hier toch wel een heel goed gethematiseerde attractie heeft staan. De attractie heeft sowieso een plekje weten te bemachtigen in mijn persoonlijke top 5 Efteling attracties. Het achtergrondverhaal is gewoon hartstikke goed en voor een achtbaan vind ik het goed gethematiseerd. Als dit de maatstaaf is voor verdere nieuwe Efteling attracties kan ik niet wachten om te zien waar we verder op getrakteerd worden!

Geef een reactie