Zinloze update Sprookjesboom?

Op 11 maart 2016 heeft de Efteling een afbeelding op Facebook gezet waarbij ze schrijven dat ze een nieuwe stijl voor Sprookjesboom aan het ontwikkelen zijn. Nu is op deze afbeelding veel kritiek gekomen, gezien de reacties op het bericht van de Efteling. Bijzonder is dat de Efteling in de reacties schrijft dat ze geen nieuwe afleveringen gaan maken van de serie. Is het dan geen geldverspilling? Nieuwe stijl ontwerpen terwijl er niks wordt veranderd aan de tv serie zelf?…

Geschiedenis Sprookjesboom

In 2005 kwam Olaf Vugts met de eerste ideeën voor Sprookjesboom. Op 9 oktober 2006 werd het idee van Olaf werkelijkheid, het eerste seizoen met 52 afleveringen werd uitgezonden op de tv bij de TROS en Omroep Brabant. Sprookjesboom bleek een groot succes te zijn en kreeg een tweede seizoen in 2007 van 52 afleveringen en in 2008 met ook 52 afleveringen. Sprookjesboom kwam zelfs in België op de tv bij zender Ketnet en op de Duitse tv onder de naam Märchenbaum bij de tv-zender NRW.

In 2009 werd er een spin-off van Sprookjesboom uitgebracht onder de naam Sprookjesboomfeest. Deze serie zorgde voor een flinke boete bij de TROS omdat het te veel reclame zou uitzenden voor de Efteling, en dit mag niet bij de publieke omroep. Na dit schandaal is de serie overgeplaatst naar RTL8 in het blok Telekids. Nu draait Sprookjesboom op Nickelodeon.

Het merk Sprookjesboom

Sprookjesboom is een krachtig merk binnen de Efteling. Het overgrote deel van de mechanisering bestaat uit Sprookjesboom artikelen. Er zijn 20 verschillende dvd’s en 6 cd’s verschenen over Sprookjesboom. Daarnaast zijn er 4 musicals gemaakt over Sprookjesboom (Sprookjesboom op Reis, Sprookjesboom de Musical, Sprookjesboom de Musical – een Gigantisch Avontuur en Sprookjesboom de Musical – een wonderlijk muziekfeest). Het openluchttheater in het Sprookjesbos is de thuisbasis voor het Sprookjesboom entertainment, alhoewel het ook op andere plekken in het park te zien was. Er is een heuse bioscoopfilm uitgekomen van Sprookjesboom en er is een licentie afgegeven waarmee er levensmiddelen van Sprookjesboom in de schappen verschijnen. Doordat er periodes waren waarin je Sprookjesboom overal in het park tegenkwam, hebben sommige Efteling liefhebbers wel wat kritiek op de Efteling dat ze zoveel Sprookjesboom laten zien in het park en vergelijken ze het wel met Disneyland. Als voorbeeld: er was eens een tijd dat er een Sprookjesboom musical in het Efteling Theater draaide, je ze kon ontmoeten in een tentje op het Dwarrelplein, op het Herautenplein en het openluchttheater. Niet te vergeten hebben we ook Sprookjesboom zelf permanent in het sprookjesbos staan. Ook het hotel moet eraan geloven met een heuse Sprookjesboom binnenspeeltuin en Sprookjesboom handpoppen entertainment tijdens het Efteling ontbijt.

Natuurlijk is er een reden voor zoveel Sprookjesboom in het park. Sprookjesboom is namelijk mateloos populair onder de kleine kinderen (al heb ik het gevoel alsof de populariteit begint af te nemen) en dat is toch wel de voornaamste doelgroep van de Efteling.

Een nieuwe stijl

Maar nu weer terug naar de hoofdvraag van dit berichtje. Heeft Sprookjesboom wel een nieuwe stijl nodig? Ik denk het niet. De Sprookjesboom souvenirs vliegen nog steeds als warme broodjes over de toonbank en zelf denk ik dat de vernieuwing voornamelijk is gericht op de souvenirs. Ondanks dat vind ik de opnieuw getekende figuren wel erg mooi vormgegeven. Het is goed om te zien dat ze van de 3D kant af zijn gegaan en terug zijn gegaan naar de 2D tekeningen. Roodkapje heeft hierdoor wel iets minder grote (en volgens sommige schattige) ogen, draak en wolf hebben een stoerder uiterlijk. Het nieuwe logo is een kwestie van smaak maar ik vind het persoonlijk wel jammer dat ze het subtiele eikeltje op de J hebben verplaatst naar de S. Op de J staat nu een normale punt. Maar dat zijn van die details die kinderen en ouders niet heel erg opvallen. Al met al is het een bijzondere keuze voor de vernieuwing van het merk en ben ik benieuwd wat de toekomst van sprookjesboom te wachten staat.

Jelmer

Deze diashow vereist JavaScript.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.