Arme Efteling – maatschappelijk onder vuur

Ja daar zit je dan. Een half jaar na je laatste bericht. Lang heb ik erover nagedacht of ik weer wilde gaan schrijven. Maar de laatste tijd zit me iets dwars wat ik graag met jullie wil delen.

De titel zegt het al. Wat heb ik te doen de laatste tijd met de Efteling. In een korte periode heeft de Efteling veel negativiteit te verduren. Een paar voorbeelden:

  • Efteling attractie Carnaval Festival werd landelijk nieuws vanwege groot onderhoud waarbij de Afrika en Azië scene aangepast worden om minder racistisch over te komen.
  • Buurtbewoners zijn tegen uitbreidingsplannen van de Efteling.
  • De voedselwaakhond klaagt over de frisdrankautomaten in het park.
  • Raveleijn ligt onder vuur vanwege het paard dat met vuur op zijn rug door de arena galoppeert.

Naar mijn weten is er geen ander groot attractiepark in Europa dat op dit moment zo vaak het gespreksonderwerp is over maatschappelijke problemen. Eigenlijk is het ook te belachelijk voor woorden dat per slot van rekening een attractiepark zo veel te verduren krijgt. Daarom een en al RESPECT (met hoofdletters!) voor de Efteling hoe ze hiermee om gaan.

Voor een park als de Efteling is het moeilijk om met dit soort problemen om te gaan lijkt mij. Een attractiepark is hier ook helemaal niet een plek voor. Tegenwoordig zie je dat we in een tijd leven dat iedereen een eigen mening heeft en dat iedereen zijn en/of haar mening ook moet delen. Zo niet dan kunnen daar ruzies, protesten of grote discussies over ontstaan.

De Efteling staat dan voor de moeilijke opgave om iedereen tevreden te houden. Dit lukt ze natuurlijk nooit. In tijden als deze moet de Efteling soms gewaagde keuzes maken. Een goed voorbeeld is Carnaval Festival. In 2016 eiste de actiegroep Stop Oppressive Stereotypes dat de Efteling racistische uitingen bij Carnaval Festival en Monsieur Cannibale zou verwijderen. In die tijd was hier al veel commotie over op sociale media. Rond die periode zat ik nog op twitter en deed ik er vrolijk aan mee. Na een poosje ging de commotie weer liggen totdat de Efteling op 30 januari 2019 aankondigde dat Carnaval Festival een grote onderhoudsbeurt zou krijgen en de Afrika en Azië scene aangepakt zouden worden. Dit leidde wederom tot veel negatieve reacties op sociale media. Het werd zelfs landelijk nieuws.

Daarnaast is er de laatste tijd veel te doen over de uitbreiding die de Efteling wil verwezenlijken. Al sinds 2015 werkt de Efteling aan het bestemmingsplan ‘Wereld van de Efteling 2030’ waarin staat dat het park gaat uitbreiden aan de kant van het Reizenrijk/Ruigrijk. Vlak voordat de bezwaartermijn was afgelopen hadden buurtbewoners succesvol de plannen weten tegen te houden. Het plan kwam uiteindelijk terecht bij de Raad van State en deze heeft het een halt toegeroepen. Het nieuws dat de Efteling voorlopig nog niet mag uitbreiden werd daarmee ook landelijk nieuws en zelf het tv-programma Zondag met Lubach ging ermee aan de haal. Vanwege dit plan heeft/is de Efteling al bezig met verschillende maatschappelijke projecten in de omgeving. Zo helpt het mee met de aanleg van de fietssnelweg F261. Deze fietssnelweg loopt van Station Tilburg naar de haven van Waalwijk. Daarbij komt het fietspad langs de Efteling. Daarnaast is de Efteling nou betrokken bij het nog te ontwikkelen landschapspark Pauwel vlakbij Tilburg. Hierbij support de Efteling op financieel gebied. Het is jammer om te zien dat zo een dergelijke projecten vaak vergeten worden.

Als dat nog niet alles was kwam op 18 december 2018 de voedselwaakhond Foodwatch met een video vanuit het Efteling hotel over de Coca-Cola themasuite. Daarnaast klaagde Foodwatch de Efteling aan over de frisdrankautomaten in het park. Deze zouden kinderen aansporen om ongezonde suikerdrankjes te kopen. Er werd een officiële klacht ingediend bij de EU Pledge. Daarnaast werd de Efteling geacht afstand te nemen van hun partner in kwaliteit: Coca-Cola. Als reactie hierop maakte de Efteling op 8 april 2019 bekend dat de frisdrankautomaten verandert zouden worden. Daarnaast maakte de Efteling in februari bekend te stoppen met alle kindermarketing in grote supermarkten. Daarnaast wordt hier vergeten dat de Efteling de laatste jaren steeds meer gezonde producten toevoegt aan het assortiment. Als voorbeeld kan je het horecapunt In de Gelaarsde Kat nemen. Hier verkocht het park eerst snoepgoed maar nu verkopen ze er vers belegde broodjes en salades.

Als laatste kwam geheel onverwachts in de afgelopen dagen de parkshow Raveleijn onder vuur te liggen. Op Twitter plaatste @L_Gerritsen, fractievoorzitter van Partij voor de Dieren in Den Haag, een video over een stunt in Raveleijn. Ze noemde het een schande dat er een paard door de arena rent met een brandende deken op zijn rug. Deze act wordt al sinds 2013 opgevoerd in het park. De tweet kreeg veel bijval van verschillende mensen. De Partij van de Dieren had aangekondigd kamervragen te stellen over deze kwestie en een paar dagen later vond er een onverwachte inspectie plaats van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Hieruit bleek dat de paarden geen stress ondervonden voor, tijdens en na de show. Hiermee dachten we dat er een einde zou komen aan de discussie totdat er op 14 april 2019 vier demonstranten de show stil legden en met spandoeken in de arena gingen staan. Hier stonden teksten op zoals: ‘Efteling toont geen respect voor paarden’ en ‘Efteling stop met paarden in brand steken’. De actie werd uitgevoerd door activisten van de Vegan Strike Group. Vrij snel nadat de activisten de arena betreden hadden werd de show stilgelegd en werd iedereen de arena uit begeleid. De activisten zijn later opgepakt vanwege het verstoren van de openbare orde. De daaropvolgende shows zijn wel gewoon doorgegaan.

Hierboven zijn een paar recente voorbeelden waarbij de Efteling het onderwerp is van maatschappelijke discussies. Zelf vind ik het te gek voor woorden dat Nederlands grootste attractiepark hier de dupe van is. De Efteling hoort een sprookjesachtige omgeving te zijn waar families met kinderen een onbezorgde dag kunnen beleven. Ze moeten even niet aan maatschappelijke onderwerpen hoeven te denken en er ook niet mee lastig gevallen te worden.

Het verdient respect hoe de Efteling met deze problemen omgaat. Ze durven de laatste tijd gewaagde keuzes te maken die soms te begrijpen zijn, maar soms niet bij iedereen in goede aarde valt. Zo vind ik het erg gewaagd en tegelijkertijd goed dat de scenes in Carnaval Festival aanpassen. Daarnaast verbaas ik me tegelijkertijd ook over een Foodwatch die de Efteling kwalijk neemt dat ze Coca-Cola als partner in kwaliteit nemen. Ook hier vind ik dat de Efteling een goede keuze heeft gemaakt om alle frisdrankautomaten aan te passen. Verder is het knap hoe snel ze zich herpakt hebben na de protesten bij Raveleijn en hebben ze de daaropvolgende show gewoon opgevoerd.

Tegenwoordig heeft het park met veel verschillende aspecten te maken. Zoals hierboven vermeld vind ik dus dat ze veel goede keuzes maken. Maar soms zijn ze ook wel merkwaardig of snap ik ze niet. De Efteling is voor mij een park geworden met twee kanten. Met keuzes die ik snap, en keuzes die ik niet snap. De komende dagen wil ik hier verder op ingaan en ze beter belichten en vertellen waarom ik het wel of geen goede keuze vind. To be continued…

Komende berichten:

  • Arme Efteling – onderhoud en upgrades
  • Arme Efteling – houd je fans maar tevreden

2 gedachten over “Arme Efteling – maatschappelijk onder vuur

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.